TUTORIAL


TUTORIAL 1
Baca Artikel 1– Effective Teaching  (Santrock, 2006).

Aktiviti untuk tutorial: Pelajar membuat rumusan artikel 1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan pemerhatian bilik darjah yang dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).



Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
-        Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
-       Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.

PBS dijalankan di SK Api-Api, Pontian, Johor






TUTORIAL  3
1.   Baca artikel 2; Managing the Classroom (Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan pembelajaran. Buat rumusan artikel 2 dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio

2.   Bincang tentang ciri-ciri guru yang efektif.  Pilih seorang guru yang anda sayangi dan senaraikan sebab-sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topic ciri-ciri guru yang efektif.

3.   Bincangkan ;

-          Impilikasi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif
-          Peranan guru sebagai pembentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif
**  huraian anda dalam bentuk peta konsep/ pengurusan grafik/ Thinking Maps dan upload ke blog anda.






Tutorial 4
1.   Lukis pelan bilik darjah KBSR yang ideal dan beri hujah –hujah untuk menyokong pelan anda.
2.   Baca tentang konsep pelaksanaan dan petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah. (http://web.moe.gov.my/bpk/bsk/bpanduan/kendalian_sekolah.pdf)


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAxHC6Xz3cG3gahy1oNj4D8IqUOufI__RtQuuacCJXNgRhPqH-nbLl7FaPORMuIJPGmyVwfrbtjpl-2GSj4DUjcrVqCjPK3offtjyir_erWh8_la0yXrS-owiCTsWw5Z-NQG9ogB2dOg4/s1600/pelan+bilik+darjah.jpg



KONSEP DAN PELAKSANAAN PENILAIAN KENDALIAN BERASASKAN SEKOLAH 

  • Penilaian yang dirancang oleh guru di  peringkat sekolah
  • Memastikan perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu selaras dengan FPK
  • Guru dapat membuat diagnostik bagi mengesan perkembangan murid 
  • PKS dilaksanakan untuk mendapatkan gambaran tentang kemajuan pembelajaran murid dan memberi maklum balas tentang keberkesanan pengajaran guru. 









No comments:

Post a Comment