TUTORIAL 1
Baca Artikel 1– Effective
Teaching (Santrock, 2006).
Aktiviti untuk tutorial: Pelajar membuat rumusan artikel
1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan pemerhatian bilik darjah yang
dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).
Bincangkan konsep
pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan
oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
- Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah
yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
- Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
PBS dijalankan di SK Api-Api, Pontian, Johor |
TUTORIAL
3
1.
Baca artikel 2; Managing
the Classroom (Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan pembelajaran.
Buat rumusan artikel 2 dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio
2.
Bincang tentang ciri-ciri
guru yang efektif. Pilih seorang guru
yang anda sayangi dan senaraikan sebab-sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan
topic ciri-ciri guru yang efektif.
3.
Bincangkan ;
-
Peranan guru sebagai
pembentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif
** huraian anda dalam bentuk peta konsep/
pengurusan grafik/ Thinking Maps dan upload ke blog anda.
Tutorial 4
1.
Lukis pelan bilik darjah
KBSR yang ideal dan beri hujah –hujah untuk menyokong pelan anda.
2.
Baca tentang konsep
pelaksanaan dan petikan Penilaian
Kendalian Berasaskan Sekolah. (http://web.moe.gov.my/bpk/bsk/bpanduan/kendalian_sekolah.pdf)

KONSEP
DAN PELAKSANAAN PENILAIAN KENDALIAN BERASASKAN SEKOLAH
- Penilaian yang dirancang oleh guru di peringkat sekolah
- Memastikan perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu selaras dengan FPK
- Guru dapat membuat diagnostik bagi mengesan perkembangan murid
- PKS dilaksanakan untuk mendapatkan gambaran tentang kemajuan pembelajaran murid dan memberi maklum balas tentang keberkesanan pengajaran guru.



No comments:
Post a Comment